Het Festival wordt muzikaal geopend met twee van de grootste Beethovenkenners
van Nederland: Huub van 't Hek en dirigent Jan Willem de Vriend.
In zijn inleiding om 19.00 uur (bij voldoende belangstelling vindt deze plaats
in de theaterzaal van de Hanzehof) zal Huub van 't Hek onder de titel Vijftig
klanken in C mineur vertellen over de grote liefde die Beethoven nooit heeft
gekend. Althans... hij is nooit getrouwd geweest, maar dat zegt natuurlijk niks.
Van 't Hek maakt op zijn geheel eigen wijze en niet zelden met een hilarische en
ironische ondertoon duidelijk dat zowel de liefde als het ontbreken er van voor
Beethoven een inspiratiebron en bron van energie en creativiteit is geweest.
Met dit openingsconcert in de prachtige Buitensociëteit, wordt recht gedaan aan
de status van Beethoven als vernieuwer.
Jan Willem de Vriend dirigeert een speciaal voor het festival samengesteld groot
orkest en dito koor in o.a. Beethovens Chorfantasie, een werk voor orkest, koor
en piano. Het is een voorbeeld van het latere werk van Beethoven en is
geschreven in een levensfase waarin hij rigoureus breekt met allerlei conventies
en daarmee een erg persoonlijk stempel op de muziek zet.
Soliste is de Russische pianiste Viviana Sofronitsky die een grote reputatie als
Beethovenvertolker heeft opgebouwd.
In het het vijfde pianoconcert speelt de Chinees-Amerikaanse pianiste Shuann
Chai de hoofdrol. Beethoven droeg het werk op aan zijn toenmalige mecenas en
leerling Aartsbisschop Rudolf van Oostenrijk. De titel Kaiserkonzert komt zeker
niet van de componist zelf, maar is waarschijnlijk later bedacht door een
biograaf. Met die Kaiser wordt dan Napoleon Bonaparte bedoeld.
De Mis in C voor koor, orkest en vier solostemmen tenslotte werd geschreven tien
jaar voor zijn wellicht bekendere Missa Solemnis, maar kent een minstens even
grote zeggingskracht.
Beethoven meldde bij het aanvaarden van de opdracht om het werk te schrijven
(die opdracht kwam van Prins Nikolaus Esterházy) dat hij die ".. met schroom
aanvaardde, omdat hij zich niet kon voorstellen zich te kunnen meten met zijn
grote voorganger Joseph Haydn" die al eerder een vergelijkbare opdracht had
gekregen. Met dit werk brak Beethoven met zijn door hem zeer bewonderde
leermeester en overvleugelde hem er mee. De Prins kon de stijlbreuk overigens
minder waarderen.
De vocale solisten zijn:
Johannette Zomer, sopraan
Mirjam Schreur, alt
Vincent Lesage, tenor
Matthuis van de Woerd, bas.
terug naar programma
|
Huub van 't Hek
 Jan Willem de Vriend |